آشنایی با متد شینیچی سوزوکی برای آموزش موسیقی به کودکان
نوشته شده توسط : مهگل فرشچی

آموزشگاه موسیقی

در ادامه سلسله مقالات معرفی متدهای معتبر آموزش موسیقی کودک، در این مطلب وب‌سایت آموزشگاه موسیقی هنر پارسه به معرفی اجمالی روش شینیچی سوزوکی برای آموزش موسیقی به کودکان می‌پردازیم.

به زبان ساده روش شینیچی سوزوکی مبتنی بر این اصل است که تمام کودکان دارای توانایی هستند؛ و این توانایی را می‌توان از طریق محیط مناسب یادگیری، توسعه داد و تقویت کرد. همه کودکان به راحتی یاد می‌گیرند که چگونه زبان مادری خود را با سهولت نسبی صحبت کنند؛ و اگر همین روش آموزش یادگیری طبیعی در آموزش مهارت‌های دیگر اعمال شود؛ می‌توان آن مهارت‌ها را نیز به صورت موفقیت آمیزی بدست آورد. شینیچی سوزوکی به این روش به عنوان روش زبان مادری اشاره کرده است؛ و کل نظام درست آموزشی را به عنوان آموزش مهارت‌ها در نظر می‌گیرد.

شینیچی سوزوکی در سال 1898 میلادی در ژاپن متولد شد؛ و در دهه 1920 موسیقی غربی را در آلمان آموخت. او برای اولین بار در دهه 1930 آموزش موسیقی کودک را در ژاپن آغاز کرد؛ و در طول دوران پس از جنگ، ایده‌های خود برای آموزش به کودکان و فلسفه تدریس خود را توسعه داد. رویکرد شینیچی سوزوکی به تدریس در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان گسترش یافته و در همه جا به طور فزاینده‌ای موفقیت‌آمیز بوده است. از آنجایی که او یک ویولونیست بود؛ در ابتدا ایده‌های خود را در روش‌های تدریس ویولن اعمال کرد. اما از آن زمان به بعد و با توسعه جزئیات متد شینیچی سوزوزکی با بسیاری از ابزارهای دیگر، این متد در آموزشگاه‌های مخصوص کودکان و مهدکودک‌های مختلف، برای آموزش موارد گوناگونی به کار می‌رود.

عناصر مهم رویکرد سوزوکی به آموزش موسیقی

 

  • شروع اولیه (3-4 سال در اکثر کشورها طبیعی است)
  • اهمیت گوش دادن به موسیقی
  • یادگیری برای اجرا قبل از یادگیری برای خواندن
  • همکاری والدین
  • محیط پرورش و آموزش مثبت
  • استانداردهای بالای آموزش توسط معلمان آموزش دیده
  • اهمیت تولید یک صدای خوب از ساز، به روش متعادل و طبیعی
  • گزارش اصلی که توسط دانش‌آموزان متد سوزوکی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • تعامل اجتماعی با سایر کودکان: دانش آموزان سوزوکی از سراسر جهان می‌توانند از طریق زبان موسیقی با هم ارتباط برقرار کنند

 

اهداف روش سوزوکی

روش شینیچی سوزوکی بسیاری از کودکان را قادر می‌سازد تا موسیقی را با استانداردهای بالا اجرا کنند. تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان آموزش دیده با متد سوزوکی تبدیل به نوازندگان حرفه‌ای بسیار معتبری شده‌اند. با این حال، آموزش حرفه‌ای‌ها هدف اصلی نیست. بلکه در سراسر این متد تاکید بر توسعه عمومی کودک، در آموزش و پرورش از طریق موسیقی است. دکتر سوزوکی همیشه می‌گوید که آرزویش این بود که کیفیت‌های انسانی را در کودک تقویت کند. او در هر فرصتی از سیاست‌مداران، معلمان و والدین می‌خواست تا اطمینان حاصل کنند که پتانسیل کامل هر کودک توسعه یافته است. در پایان جملات دکتر شینیچی سوزوکی را در این بار می‌خوانید:

من می‌خواهم -اگر بتوانم- روش آموزش و پرورش را تغییر دهم. ایجاد آموزش و پرورش به معنای واقعی کلمه که باعث ایجاد و توسعه پتانسیل انسانی، بر اساس زندگی در حال رشد کودک باشد، هدف من است. به همین دلیل است که تلاش‌های من بر ارتقای استعدادهای آموزشی متمرکز است. عقیده من این است که نحوه تحصیل کودکان بسیار مهم است. عقیده من این است که همه کودکان در این جهان می‌توانند انسانهای خوب، افراد خوشحال و دارای توانایی های برتر باشند. من تمام انرژی‌هایم را برای این که به این امر برسم، اختصاص می‌دهم؛ زیرا اطمینان دارم که همه کودکان با این توانایی متولد می‌شوند.





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: